Wednesday 20 February 2013

kehidupan seharian





assalammualaikum and hye :




kehidupan seharian di kem maksud aku kat situ . bukan kehidupan seharian di rumah ! and maybe aku akan update entry pasal kehidupan seharian di rumah pulak nanti bila dah tamat latihan . kehkehkehkeh . 
okey , dalam seminggu kita ade berapa hari ? tujuh ! pandai , okey kita ade tujuh hari dalam seminggu . start dengan hari ahad right ? *eh , x laa . start ngan hari selasa* bangang nyee !! 

neh jadual kehidupan seharian kamikami di PROGRAM LATIHAN KHIDMAT NEGARA :)

check down (!) *amboihh . dah macam shae pulakk dah*


| AHAD sampai KHAMIS punye jadual | 

5.30 a.m : hah ! mase neh dah bangun tido . kadangkadang terlebih timing ugak lah . pukol enam pong boleh jadi ugak aku neh . x kira mase . orang laen dah siap mandi , member tepi katil baru nak kejutkan . hurmm . memang tersangatlah susah nak bangun pagi ! *perkara yang paling aku x suka lah tuh* lepas siap mandi bagai , siap2 lah pulak nak ke musolla ! pfftt . DOK KAT SANE KENA SEMAYANG BERJEMAAH >,< kalau kat sekolah , HARAM nak jejak kan kaki ke pintu musolla untok solat subuh berjemaah ! hahaha . *nampak sangat aku jahil* hohoho . 

6.30 a.m : dah terpacak kat padang kawad untok PT pagi . PT stand for Physical Training :) pepagi buta dah exercise . kalau x KURUS lagi , x tahu lah tuu . hahahaha . mulamula nyanyi lagu negaraku , pastuh lagu khidmat negara . pas nyanyi bace ikrar , and last sekali diikuti ngan bace doa . HAH ! kat sana , kalau tiap2 kali nak nyanyi , kena naikkan bendera . sape yang kena naikkan ? x kan lah jurulatih pulak . mestilah pelatih . hahaha . jadi , setiap pagi mesti ade tiga orang yang bertugas menaikkan bendera , sorang bace ikrar , sorang bace doa . biase nye , kalau turn wirawati alpha yang duty hari tu , so yang bace doa wira alpha lah . oh , lupa nak bagitahu , setiap hari , pelatih2 yang bertugas tuh ikut kompeni la . contoh , kalau hari neh wira alpha , esok wirawati alpha . kalau hari neh wira bravo , esok wirawati bravo , and so on . hurmm . lepas siap sume tuh , penghulu akan laporkan kekuatan kompeni kepada KJ (ketua jurulatih) hoho . 
pastuh lah baru dilaksanakan PT pagi dengan menghirup udara yang agak nyaman . biase lah ! kem jaoh dalam hutan . udara pong dah sahsah segar bugar . hahaha . 

7.30 a.m : time neh time kite orang punye breakfast . so , kiter orang akan beratur di dema untok ambik makanan . yang beza nya kat sane ngan kat sekolah , kat sekolah walaupon makan mihun goreng ke , mee goreng ke , nasi goreng ke , ikot lah apeape pong (except nasik lah) , tetap makan dalam PINGGAN ! dan sudah SIAP dihidang . tapi kat sana laen , makan sume2 tuh dalam TRAY walaupon makan bubur . hahaha . pastuh , tray pulak kena BASUH SENDIRI ! aku ulang , basuh sendiri ! hahaha . tuh baru nama nye berdikari . tapi yang best , gelas kat sane banyak walaupon di harihari yang bukan first . yelaa , kalau kat sekolah . hari first kat dema memang banyak gila gelas , tuptup ... tunggu lame sikit , dah beransur hilang dah . bebudak buad masuk dorm . hahahaha . mak bapak suh bawak gelas sendiri x nak . bila dah desperate , gie dema , buad muke selamba ambik gelas bawak naik dorm . hahaha . 

8.30 a.m : hah ! singkat je kan jarak mase yang kita orang ade . tapi x kesah ngat , sebab dah biase kot :P pukol 8.30 pagi dah kena beratur kat dema untok masuk kelas dengan berpakaian lengkap BAJU KELAS . saat neh lah paling aku x suke . bayangkan , aku seorang yang agak selalu berpeluh . lepas buad PT pagi , alihalih , masuk dorm kena tukar baju kelas . tudong x yah cakap lah , memang selalu kena tide in dalam baju . pehh ! panas bro ! ALLAH jer tahu . kalau time beratur nak pegi kelas tuh kang , akan ade lah suarasuara yang aku ase aku nak lempang je bila dengar . ayat yang kebiasaan nye aku dengar lah - 'atiek , bakpo basoh baju mung alik belake ? peluh ko , rambut basoh ?' - alahai , makcik2 neh pon satu hal . x kanlah basah rambut pulak . aduyaii ! mestilah peluh . # tengok , betapa basah nye baju aku sampaikan member2 pon boleh tegor # . hurmm . dah laa , abaikan !  kat sane pong kite orang belajar lah . beza ye , kite x amek bio , kimia , fizik , and sume sume tuh . hahaha . modul 1 , modul pembinaan karakter (menampilkan yg terbaik dalam diri sendiri) . memang agak best kelas neh sebab belajar macam budak2 tadika . yang x tahan nya , kat kelas neh jugak lah aku tercair hati dengan sorang wira neh , hahahahahahahaha . bangang + bengong jer rase !! hahaha . p aku x siyes pon . biasebiase jer perasaan tuh . modul 2 , modul pembinaan karakter ugak tapi menampilkan yang terbaik dalam diri orang laen . hah ! dalam modul neh  setiap orang akan ade sorang buddy . buddy goal aku budak BRAINS . orang nye alim , cukup ayu kalau dilihat dari fizikal . lemah lembut . cantik semestinya ! hahaha . *kalau nak cite x abes weh . aku just kasi tahu simple2 jela . nanti aku buad entry yang khusus untuk kelas MPK neh . modul 3 , modul budaya kerja . kelas start pukol 9 sampai 10.30 .

10.30 a.m : break time !! time minum pagi neh . usually makan kuih , x pon roti sandwich . yummy yummy ! *rindu pulak ase* 

11.00 a.m : kelas start balik . sampai pukol 12.30 p.m .

12.30 p.m : lunch together with membermember :) time neh time paling aku suka . sebab kebiasaan nya aku x amik lunch . aku lebih rela masuk dorm , and habiskan makanan yang ade dalam loker . bukan loker aku la tapi , loker member aku . hahahah . biase nye aku ngan anis laa ! pas siap makan , mandi and solat zohor . wewitt ! semayang dalam dorm . hahaha . 

2.30 p.m : time neh sume nye tunggu arahan yang teratas . biasa nye aktiviti time neh x menentu . kadang kadang sambong kelas balik . kadangkadang ade kawad . dah kalau kawad , pakai FULL LORENG lah ! dari atas sampai bawah full . hahaha . kalau ade ceramah , baju kelas . macam tuu ah .

4.30 p.m : minum petang and solat asar . aku jarang minum petang . lebih rela larikan diri ke dorm and dudok rehat bawah kipas untok tukar baju PT . 

5.30 p.m : time paling aku suke ! time neh laa nak intai die , time neh la nak maen bola tampar . tapi hari selase 5th feb 2013 dah start liga sukan ! bhahahah . aku maen futsal ohh . jadi keeper bagai ! and hari selasa tuh jugak lah jadi hari yang paling sweet dalam sejarah hidup aku . nak tahu ape ? tunggu next next next and next entry :) hahaha . bile riadah dah habis , beratur ikot kompeni and time to cheers . nak tahu cheers kompeni mane yang best , pergi sendiri kat kem . hahaha . aku ase sume nye best2 . tapi berbeza aktiviti kami pada saat ini kalau hari rabu . hari rabu kita orang ade program mentor mentee :) kire nye x der riadah laa .

6.30 p.m : bile riadah petang dah habis , time makan lah pulak . time neh makan malam . haahahah . * sampai kesudah x kurus kalau lepas maen jer makan , asal lepas maen jer makan , hahahaha . *

7.30 p.m : go to musolla for solat maghrib and isyak berjemaah . yang non-muslim , dok kat dema jelaa. x kan nak ikot masuk surau sekali . hahaha . 

9.00 p.m : ROLL CALL  (!) time neh time paling fedup . perasaan dalam hati dalam diri setiap pelatih di kem dah bercampur baur . yang paling ketara sekali kalau boleh tengok , wira lah ! mogok bukan maen die orang , mulot x pernah berhenti dok senyap . time roll call , selagi pelatih2 dalam barisan dok buad bising and ade pergerakan , selagi tuh laa penghulu x kan boleh bagi hukuman kat ketua kompeni suh lapor . pehh ! punye lah lame berdiri , sampai kan naek cramp kakikaki . huh . selesai jer lapor , dengar pulak KJB (ketua jurulatih bertugas) 'membebel' :( kalau die orang rasa baik hati nak bagi kita orang dudok , kita orang dudok ah . kalau x gak , memang berdiri sampai kesudah ! lastlast , ecah lah yang aku cari untok urut kaki aku yang dah memang sahsah mudah sangat lenguh kalau time roll call . hahaha . time minum malam pulak depens on roll call lah , kalau roll call abih awal , maka minum malam pon awal . and boleh balik dorm awal2 .

11.00 or 11.30 p.m : LIGHT OFF ! x der sebarang pergerakan dah mase neh . sume wajib tutop lampu . x kesah ah nak baud hape , lampu mesti tutop . hohoho . maka beradu lah pelatihpelatih kem plkn cenderawasih cador , marang , terengganu :) zzzzzzzZzzzz .




| weekend days : JUMAAT and SABTU |



6.00 a.m : baru bangun tido . kadang2 6.45 baru bangun  . tuh pon bangun semayang subuh . kalau x , pukol 7.15 baru bangun . hahahaha . 

7.00 a.m : yang non-muslim bergerak untuk ke tempat sembahyang dia orang masing masing . budhha ngan kristian jer yang ade (hari jumaat) .

7.30 a.m : seperti biasa . time makan ! ahahah . bawak nescafe satu peket *kak aen punye* . pastuh buad air sendiri . pehh ! nak nak , kalau hari tuh makan nasik lemak ! memang kaw ah !! 

8.30 a.m : ROLL CALL ! time neh , boleh tengok sape yang bangun makan pagi ngan sape yang x . muke sorangsorang macam haprakk kalau muke baru bangun tido . aku ade jugak lah pernah roll call ngan muke macam neh , hahahahah . miss breakfast sebab pentingkan tidor . bila dah roll call , mula lah mengantok sakan . kalau roll call dah habis , boleh laa TTS * Tidor Tempat Sendiri *

12.30 p.m : lunch time . mase neh yang ade di dema , wirawati jelaa kalau hari jumaat gak . yang wirawira sume tuh , sume dah blah pegi masjid . hari jumaat kang ! hurmm . lengang and sunyi jer dema kalau x der dia orang :O ahaks , time neh jugaklah time yang wirawati tunggu2 kan . time dapat HANDSET . kehkehkeh . orang , kalau dah ade pakwe , memang time neh jelaa yang dia orang tunggu ! muke sorangsorang bercahaya jer . lepas dapat handset , terus senyap ! hahaha . 

1.30 p.m : sume nye ade kat surau , time neh AJK surau dah mula bergiat aktif . x kiralah dia orang nak buad hape pon . biase nye ceramah laa . alah , kalau kat sekolah dulu , kita orang panggil program AN-NISA' ! hurmm . habis jer , boleh TTS balik ! 

4.30 p.m : minum petang . kalau weekend , memang x ramai lah manusia yang gie makan .

6.30 p.m : makan malam ! 

7.30 p.m : dah ade kat surau dah time neh .

9.00 p.m : ROLL CALL again ! kalau hari sabtu , kena hantar handset lahh ! hahahahaha . tupperware berlambak lambak dah kat depan minta diisi kan handset2 . hahaha . mase neh , ketua dorm maen peranan lah kutip handset anak2 buah nye . hahaha . aku lah tuu ketua dorm . tapi kengkadang , ade gak ketua kompeni yang maenkan peranan . so , ketua dorm goyang kaki je . hahaha .

11.30 p.m : LIGHT OFF (!)  zzzzzzzzzzz .






OH ! lupa nak bagi tahu , kalau hari sabtu , start kol 9 pagi sampai 5 petang , tuh adelah time lawatan keluarga . biase nye yang dudok area ganu jelaa . aku kat kelantan , jangan jarap ! lagikan kat sekolah umi ngan abah x pernah melawat . dah biase ! kalau dalam setahun , dua kali je kot . tuh pon kalau ade yang urgent ! hurmmmmm . 





















atiektiekah | PHOTOGRAPHY

0 comments:

Post a Comment